Rychlé vyhledávání
Vyberte si nemovitost
REALITY MUZEJKA s.r.o. na Firmy.cz
Provozováno na realitním systému Realman
Nacházíte se: Úvod » Zákon o realitním zprostředkování. Co nám přinesl ?

Zákon o realitním zprostředkování. Co nám přinesl ?

17.2.2020

Na zákon o realitním zprostředkování jsme čekali dlouhá léta. Já působím v realitách od roku 2006 a už tenkrát se připravoval. Z tohoto pohledu je tedy dobře, že ho konečně v roce 2020 máme. Jeho podoba určitě není dokonalá a jen čas ukáže, zda skutečně splnil ten hlavní účel, tedy vyčistil trh od nepoctivých makléřů, kteří svou práci nedělají dobře.

Pojďme se ale raději podívat, co nám přinesl pozitivního

1. Odborná způsobilost

Doposud platilo,že makléře mohl dělat každý, kdo si zvládl vyřídit živnostenský list. Jednalo se totiž o tzv. volnou živnost, která nemá stanoveny žádné podmínky pro výkon dané živnosti. To už nyní neplatí a každý, kdo chce realitní makléře dělat, musí do 6 měsíců od nabytí účinnosti zákona prokázat odbornou způsobilost pro vázanou živnost Realitní zprostředkování. Tu prokáže

- vysokoškolským vzděláním v oboru práva, ekonomie či stavebnictví nebo

-  minimálně středoškolským vzděláním s maturitou a doložením tříleté praxe v oboru nebo

- certifikátem o úspěšném složení kvalifikační zkoušky (odborná zkouška, kterou lze vykonat pouze u akreditovaných subjektů, např. u Asociace realitní kanceláří ČR)

Naši makléři již nyní tyto podmínky splňují.

2. Povinné pojištění 

Jednotliví makléři i realitní kanceláře musí mít nově sjednáno pojištění profesní odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu činnosti. Zákon stanovuje pojistné limity, na které musí být pojištěni sjednáno a tuto povinnost musí všichni splnit do dvou měsíců od nabytí účinnosti zákona.

Naše kancelář má uzavřené pojištění dobrovolně už od počátku svojí činnosti.

povinné pojištění realitního makléře

3. Úschova kupní ceny

Nově nemohou realitní kanceláře aktivně nabízet klientům úschovu kupní ceny na účtu realitní kanceláře. Pokud si to přesto klient vyžádá, což musí učinit písemně, je to možné pouze za přísně stanovených podmínek. Realitní kancelář 

- musí pro každý obchodní případ zřídit v bance zvláštní účet

- musí s klienty uzavřít smlouvu o úschově se stanovenými podmínkami pro výplatu peněz

- nesmí sama s uschovanými penězi nijak nakládat

- musí banku informovat o tom,kdo je skutečným majitelem peněz

- musí peníze na účet přijímat a z účtu vyplácet pouze bezhotovostní platbou

- musí vést podrobnou evidenci úschov

- musí oznámit Živnostenskému úřadu, že úschovy pro svoje klienty poskytuje

Naše společnost už od počátku svojí činnosti spolupracuje s renomovanou advokátní kanceláří, která úschovy pro naše klienty zajišťuje. Po dohodě s klienty využíváme i bankovní či notářskou úschovu.

Povinností zákon přinesl samozřejmě mnohem více. Jedná se např. o povinné náležitosti uzavíraných smluv nebo informační povinnost realitního zprostředkovatele.

Určitě se k tématu později vrátím, abych Vás informovala, jak zákon funguje v praxi.

Hezký den

Olga Jarošová

jednatelka společnosti

T: 604 232 218

E: [email protected]

Můj Facebook

Můj Instagram

Olga Jarošová